Architekti CCA - bytová architektura, komerční architektura

SDÍLENÁ PRACOVIŠTĚ

Nemusíme být v kanceláři každý den. Jeden z hlavních poznatků nedávné koronavirové krize. Kromě práce z domova se tak nabízí další řešení - sdílená pracoviště.

 

Sdílení pracovního místa je dlouholetý koncept, který se osvědčil v mnoha velkých společnostech po celém světě. Běžně se využívá v oboru IT specialistů, auditoringu nebo servisních prací. 
Má to jednoduchý důvod:  zaměstnanci tráví většinu času v terénu a nepotřebují být v sídle společnosti. Fungují samostatně, mají vlastní harmonogramy a své pracovní místo v kanceláři využívají minimálně. Někteří zaměstnanci vlastní pracoviště dokonce vůbec nepotřebují. 

Sdílená pracovní místa

Jak toho využít při optimalizaci kancelářského provozu?
Sdílení pracovního místa se určuje vždy podle konkrétní analýzy v jakých kapacitách a jakou formou může fungovat. Díky svobodnému konceptu se lze dokonce od zkostnatělé představy klasického stolu se šuplíkovým kontejnerem a židlí odpoutat úplně.
Vhodné uspořádání a funkční variabilita povzbuzuje kreativitu a produktivitu, podporuje komunikaci, týmovost. Předpokládá to však nalézt rovnováhu  mezi dostatečným prostorem pro individuální aktivity a větších center pro potkávání, jednání, brainstorming. 

Pozor: 
Pro někoho může být tato změna jistým vytržením z komfortní zóny. Z pohledu zaměstnance může vzniknout nejasná pracovní hierarchie, a to zejména při větším „obratu“ využívání pracovních míst Pokud jsou ve firmě zavedené týmy, nemusí komunikace mezi jejich členy fungovat dobře. Interní členění a provoz pracoviště je nezbytné probrat s architektem. To zaručí, že koncept bude vycházet maximálně vstříc každodennímu provozu. 

Sdílená pracovní místa

Nepodceňme:
Někteří lidé mají strach, že se na ně nedostane místo - pro větší klid lze zavést s pomocí chytrých technologií systém elektronické rezervace v předstihu. Někdo zase může mít obavy z rozdílného způsobu používání pracoviště - od nastavení výšky židle, organizace úložných prostor, po (ne)udržování pořádku. Samozřejmostí by proto měly být uzamykatelné skříňky a stanovení obecných pravidel, která budou všichni dodržovat.  

Sdílená pracovní místa
 
Dodržujme základní pravidla:

- Sdílená hnízda by se měla situovat pokud možno blízko vstupu, na dohled recepci, aby jejich variabilní provoz mohl fungovat co nejplynuleji. 

- Měla by být nenuceně vizuálně oddělená od ostatních, klidnějších částí – například zavěšenými vertikálními akustickými panely, rostlinami a jinými průsvitnými prvky.

- Doporučují se flexibilní prostory pro různé formy jednání, schůzky s klienty, teambuildingové akce. 

- Pokud tomu rozvržení objektu vyhovuje, je ideální blízká kuchyňka s možností občerstvení a neformálního setkávání. 

- Pro dosažení nezbytného komfortu a inspirativní atmosféry pro zaměstnance i hosty lze doporučit obohacení prostoru o nadstandardní prvky: zavěšené křeslo s kávovým stolkem, phonebox pro vyřízení osobního hovoru, pohodlný gauč, barové sezení za posuvnou stěnou. Tyto a další doplňky zajistí, že sdílený prostor získá specifickou svobodnou atmosféru a zaměstnanci se cítí pohodlně i přesto, že zde nemají vlastní stálé místo. 

 

Zaujal Vás náš styl? Podívejte se, jak by naše spolupráce mohla probíhat a zjistěte, jak bychom mohli pomoci i Vám. 

 


 

Vybíráme pro Vás z našich článků:

 

Home office - tipy na práci z domova

Přinášíme pár tipů pro lepší práci z domova. I zaměstnavatelé mohou snadno zvýšit efektivitu práce svých podřízených. Stačí jim pomoci vytvořit vhodné prostředí.

číst článek >>>

 

Optimalizace kancelářských prostor

4 tipy jak optimalizovat stávající kancelářské prostory a ušetřit až 40 % plochy = snížení nájmu. Například pomocí variabilních zasedaček a multifunkčním prostorům.

číst článek >>>

 

Skladování a úložné prostory

Kam ukládat informace (nejen v papírové podobě)? Jaké druhy skladovacích prostor musíme vyřešit? A co jsou to "hot boxy"?

číst článek >>>