Architekti CCA - bytová architektura, komerční architektura

KLASICKÉ KANCELÁŘE JSOU MINULOST

Vlastní židle v kanceláři? V brzké době přežitek. Alespoň to ukazuje nejnovější trend co-workingu, podle něhož už nebudeme mít každý své pracovní místo.

 

Řada firem už dnes mění pracovní prostory na víceúčelové, zcela podle potřeb zaměstnanců a v kteroukoli denní dobu. Stále více lidí dnes pracuje z domova, navštěvuje klienty několik dní v týdnu, a tak se potřeba zázemí ve firmě snižuje na pár hodin v týdnu. 
Setkáváme se tak s velmi originálními a nadčasovými koncepty řešení kancelářských prostor, které kombinují rozmanité potřeby uživatelů a zároveň zohledňují ekonomické i ekologické požadavky budovy.  

Nová tvář i využití
Dnes tolik vyhledávaný co-working, ale i jiné formy sdílení vedou často k zajímavému trendu propojování zcela odlišných provozů a pracovních sektorů pod jednou střechou. Tato spojení vídáme u velkých obchodních center. 
Velmi zajímavou kategorii tvoří revitalizované a rekonstruované historické objekty. Příkladem může být počin architektonické kanceláře RoarcRenew, kdy v rámci záchrany skladové budovy v Shanghai vytvořila prostor kombinující kancelářské a výstavní plochy. Zatímco kanceláře přiléhají k fasádám, otevřený prostor kolem prosvětleného spirálovitého schodiště je využíván jako galerie. 

Zdroj: Roarc Renew as Architects.
Více fotografií z budovy v Shangai naleznete zde -  Project Mandela

V podobném duchu se podařilo využít volné plochy v Centru současného umění v New Orleans: navzdory tomu, že historická budova v samotném centru města je známým symbolem kultury, její poslední dvě podlaží se nyní využívají jako co-workingový openspace.

Jeden obor z více ůhlú
Další cestou, jak využít větší prostory - nejen pro kanceláře - je centrum pro spolupráci více subjektů jednoho odvětví. Takové prostředí sice osloví užší část veřejnosti, než v případě multifunkčních center, ale napomůže vzniku společenství lidí v daném oboru. Fungování v rámci jedné budovy inspiruje uživatele ke spolupráci, interakci i ke vzájemnému obohacení. Krásným příkladem je konverze barokního kláštera v Paříži (Centre Les Récollets), který mohou nyní využívat k tvoření i dočasnému ubytování umělci, vědci a akademici. 

Zdroj: The Shop at CAC / Eskew+Dumez+Ripple.
Více fotografií z budovy The Shop at CAC / Eskew+Dumez+Ripple naleznete zde -  The Shop at CAC

Kancelář v hospodě
Se zcela originálním řešením přišla jistá zahraniční společnost, která během pracovních dnů pronajímá restaurační prostory a proměňuje je tak v openspace pracoviště, které mohou využívat nezávislí pracovníci, studenti, lidé z okolních kanceláří, nebo různé týmy.
To dokládá, že jakmile je jakýkoliv prostor otevřený, stává se mnohem univerzálnějším a dostupnějším různým činnostem. A kam zmizely nezbytné požadavky na soukromí a klid pro práci? Stačí vybrat z pestré nabídky akustických a mobilních prvků.

A poznatek na závěr?
Se vznikem flexibilních a víceúčelových prostor pro kancelářské práce jdou ruku v ruce požadavky na kvalitní nábytkový design. I menší společnosti dnes investují především do víceúčelového vybavení. 
Aktuální inovace ukazují, jak mohou být například kancelářské stoly pohodlnější a osobnější pro konkrétního uživatele v daném okamžiku. To dokáže „chytrá židle“ nebo „inteligentní pracovní místo“, které si „zapamatuje“ ergonomická nastavení a potřeby hned několika pracovníků. Běžnou praxí se dnes tak stává i elektronické rezervování pracovišť na daný časový úsek.

 

Zaujal Vás náš styl? Podívejte se, jak by naše spolupráce mohla probíhat a zjistěte, jak bychom mohli pomoci i Vám. 

 

 


 

Vybíráme pro Vás z našich článků:

 

Home office - tipy na práci z domova

Přinášíme pár tipů pro lepší práci z domova. I zaměstnavatelé mohou snadno zvýšit efektivitu práce svých podřízených. Stačí jim pomoci vytvořit vhodné prostředí.

číst článek >>>

 

Sdílená pracovní místa

Jaká jsou pravidla pro sdílená pracoviště? Čeho se vyvarovat a co je naopak žádoucí? Proč nepodcenit obavu pracovníků, že na se na ně nedostane místo.

číst článek >>>

 

Optimalizace kancelářských prostor

4 tipy jak optimalizovat stávající kancelářské prostory a ušetřit až 40 % plochy = snížení nájmu. Například pomocí variabilních zasedaček a multifunkčním prostorům.

číst článek >>>